Keresés


Elérhetőség

World of Tanks - Magyar oldal

E-mail: king.tankos0118@gmail.com

IS-4

2015.05.03 10:50

Bevezető

Tier X-es szovjet heavy tank, tapasztalataimat 200+ randomban lejátszott csatára alapozva osztom meg veletek. Videót is akartam hozzárakni, de sajnos túl gyenge a gépem a replay-fájlok videóvá alakításához. Raktam be egy saját IS-4 videót - Jacktor.

Paraméterek

Ágyú

Alapból a 122mm-es D25-T van rajta, ne felejtsétek el lecserélni a tank megvételekor! Kifejleszteni nem kell, csak rárakni a 122mm M62-T2-t, ami oroszokhoz mérten kiváló ágyú, nem redukálja csak közelharcra a tankot, ahogy az az orosz nehezeknél megszokott. Papíron 0,38-as pontosságot kapott ez a puska, de sokkal jobbnak érezni, mivel szinte mindig a célkör közepére megy a lövedék, ezért középtávról is kiválóan lehet támogatni. Távoli célpontok abuzálását kerüljük vele, 400-500 méterre már nem elég pontos, de nem is kell nekünk ilyen messzire lövöldözni egy IS-4-ben ülve. Kapott még egy 2,9 másodperces szűkülési időt, ami tízes szinten kifejezetten rossz, azonban közelharcban nem lesz nagy hátrányunkra, snapshot skillel szépen korrigálható ez a gyengeség. Mozgó objektumok lövöldözése mindenesetre kerülendő vele, hacsak nem 150 méteren belül van az a valami.

Nem beszéltünk még az alfasebzésről, ami 440. Ez amolyan közepes érték heavyknél, a németekénél és az IS-7-nél rosszabb, de a tárasoknál és az FV, E5 párosnál jobb. Ehhez társul AP-val 258 mm-es átütés, ami szinte mindenre elegendő, a HEAT lőszer 340-es átütésére szinte soha nincsen szükségünk, nálam csak 3 van, több nem kell. Van még HE lőszerünk is, 68-as átütéséhez 530-as alfasebzés tartozik, WTF-ek ellen nagyon hatékony. Alapból 5-öt lő percenként, ami 12 másodperces töltésidőt eredményez, ez levihető töltésgyorsítóval és BiA-val 10,13 másodpercre.

És itt egy nagy hátránya a tanknak: csak 30 lőszert vihetünk magunkkal. Ezt egy igazán intenzív, közelharcokkal tarkított csatában simán ellőhetjük, nekem volt olyan köröm, mikor már csak 1 lőszerem maradt, pedig nem szoktam árnyékra lőni. Az ideális lőszerkiosztás szerintem: 25 AP, 3 HEAT, 2 HE.

Torony

250/200/170 mm-es vastagság elöl, oldalt és hátul. Ez a valóságban annyit tesz, hogy szemből csak a tetején lévő lemez lőhető be, ha a gép hulldownban van.

Ezt a gyenge pontot leszámítva azonban a torony szemből tulajdonképpen sebezhetetlen. Felsorolni is nehéz, mi mindent pattintott már, Jgdpz. E 100 HEAT sem probléma neki, de például Object 268 aranyat is reggelizett pár napja. Aki azt a kis részt nem találja el, annak nehéz dolga lesz, máshol nekem nem lőtték még át a tornyot szemből.

Toronyforgási sebessége 22°/sec, ami kifejezetten lassú, sokszor kell a testet is forgatni ha egy gyors közepest a közelünkbe engedünk (nagy hiba, ezt mindenképp próbáljuk elkerülni). Látótávja az ezen a szinten standard 400 méter, ez átlagos, semmi extra.

Valamint kapunk egy 6°-os csőlehajlást, ami 2-vel rosszabb, mint az ST-I-n... Idegesítő, hogy sokszor nem lehet kihasználni az erős toronypáncélt, mert nagyobb buckákon nem megy le eléggé a cső, ez a 6° kifejezetten rossz érték ezen a szinten, meg kell szokni.

Felépítmény

140/160/100 mm-es páncéllal gazdálkodhatunk, látszik hogy az oldalpáncél erősebb, mint a front, ez előrevetíti a játékstílust (sidescrape). Az orr részen 220 mm körüli effektív értékekkel találkozunk, amit nem nehéz belőni, a hasa picit jobb, 230 mm-es effektív értékkel. Forgatás nélkül minden szembe jöhető 9-es és 10-es tank be fogja lőni, ezért nagyon fontos, hogy szögben tartsuk a tankot az ellenfélhez viszonyítva, így le lehet pattintani párat közülük. Az oldalpáncélja nagyon jó, a lánctalp nagy részt elfoglal és nem gyakran enged át átütő találatot, általában ilyenkor csak láncolnak, főleg a mindent HEAT-tel lövöldöző közepes tankos játékosok szeretnek oda 0-t ütni. Érdemes hozzávetőlegesen 45°-ban elfordítani a tankot, megnövelve az effektív páncélt, az ilyenkor szembenéző ún. shoulder pad így is rendelkezik 240 mm körüli védelemmel, ami sokszor elég a pattanáshoz.

Nem különösebben modulérzékeny, az üzemanyagtartály szokott sárgulni, de csak néha-néha gyullad ki, emellett néha ammoracket kap, de nincs súlyos, visszatérő modulproblémája.

Felfüggesztés

26°/sec-es fordulási sebesség, ami szintén bőven az átlag alatt van, a tízes nehezek átlagértéke 28,5° másodpercenként, ez a különbség sokat számíthat éles szituációban. Talajellenállása szintén átlag alatti és egy helyben sem tud megfordulni.

Motor

700 LE-s V-12 nevű motor hajtja az IS-4-et, ami sajnos nem elégséges a 60 tonnájához, ez csak 12,33 lóerőt jelent tonnánként, ami nagyon kevés, nagy hátrányban leszünk a mozgékonyabb nehezekkel szemben ezen a téren. A két német behemótot leszámítva az összes heavy mozgékonyabb nála, viszont legalább jó hír, hogy a motor megbízható, nekem csak szökőévente gyújtják ki. Ha valami gyullad, akkor az az üzemanyagtartály szokott lenni, bár hozzátenném, hogy nekem van megelőző karbantartás a sofőrön, ebben ez is közrejátszhat, mindenesetre az előtte lévőkhöz képest ez kellemes meglepetés volt (főleg a KV-4-hez képest, az egy hatalmas, mozgó fáklya).

Végsebessége papíron 43 km/h, ezt kisebb lejtőn el lehet érni vagy ha városban egy hosszú egyenesen haladunk, de a 35-40 km/h-t stabilan tudja tartani, eddig viszonylag gyorsan gyorsul fel.

Ajánlott játékstílus

Tipikus elsővonalas tank, közelharcra teremtve (brawler). Játékunkat úgy indítsuk, hogy elindulunk egy folyosón, amelyiken az ellenfél várhatóan jönni fog és alakítsunk ki csiki-csuki helyzetet. Ebben a helyzetben nem olyan fontos a mobilitás, vagyis az, amiben hiányt szenvedünk. Érdemes egy zoom-out modot felrakni, ami segít abban, hogy sarokharcnál lássuk, hova néz az ellenfél és ha épp nem ránk vagy ellőtte már magát, akkor kigurulunk és megkínáljuk egy 440-es csomaggal. Ha mi lövés után visszahúzódtunk fedezékbe, akkor esélyes, hogy az ellenfél következik egy lövéssel, ilyenkor érdemes forgatni a tankot, és mivel egy szempillantás alatt kell döntenie, hogy hová lő, esélyes a pattanó.

A WG-nél a városi pályák vannak terítéken mostanában, ami ennek a tanknak maga Mekka, Kharkov illetve Sztálingrád, a két legújabb térkép is rengeteg lehetőséget kínál egy IS-4 tulajdonosnak. Ezeken a pályákon sok a törmelékhalom, melyek mögé be lehet úgy bújtatni a tankot, hogy hulldownban legyen, de mégse kelljen a csőlehajlásra hagyatkoznunk, érdemes tehát ezeket a helyeket is keresgélni, feltérképezni, ilyen helyzetben ezrével jöhetnek a páncél által felfogott sérülések.

Mivel az IS-4 DPM-je rosszabb, mint más nehéz tankoké, az 1v1 szituációkat nem mindig érdemes bevállalni, csak ha egy gyenge játékossal állunk szemben, akit pattintani tudunk magunkról. Ha mégis ilyen helyzetbe kerülnénk (mindig természetesen nem kerülhetjük el), kezdjük el nyugodtan táncoltatni a tank elejét, ezzel elbizonytalaníthatjuk az ellenfelet.

Természetesen nem maradhat ki a sidescrape a fegyvertárunkból, amivel BÁRMIT le tudunk pattintani. Ha van mögöttünk egy szövetséges TD, simán megfogunk egy oldalt, mivel nem mernek majd megtámadni, csak lövik a pattanókat. Szóval szakaszban egy félelmetes TD-vel egy városi pályán nagyon eredményes ez a taktika.

Ha kevés már a HP rajtunk, nyugodtan lehet kicsit hátrébb maradni és támogató feladatokat ellátni, esetleg egy páncélvadászhoz csapódni, ha a másik csapatban sok még az élő medium tank, amely le tudná őt forogni 1v1-ben.

Ajánlott felszerelések, fogyóeszközök és legénységi képzettségek

Ajánlott felszerelések

Töltésgyorsító és stabilizátor mindenképp, harmadiknak szellőzés is hasznos, de én repeszpáncélt használok, mivel előkelő helyen szerepel ez a tank az arty-k étlapján és sokat képes redukálni az általuk kiosztott sebzésből. De a szellőzés is indokolt.

Ajánlott fogyóeszközök

Kis javítókészlet, Kis elsősegélycsomag, Kézi tűzoltókészülék.

Ajánlott legénységi képzettségek

1. kör: hatodik érzék, többi javítás. 2. kör: javítás, kapáslövés, kuplung égető, biztonságos elhelyezés. 3. kör: BiA. Nekem a képen nem így néz ki, mert mire idáig eljutottam, már vagy 3x reseteltem a skilleket.

Előnyök és hátrányok

Előnyei

  • Sok HP
  • Beton kemény torony
  • Kiváló páncél szinte mindenhol
  • Orosz ágyúhoz képest meglepően pontos

Hátrányai

  • Kevésbé mozgékony, mint a legtöbb nehéz tank
  • Hosszú szűkülési idő
  • Kevés csőlehajlás (6°)
  • Átlag alatti DPM

Kiknek ajánlott

Ez a tank CW-re nem igazán alkalmas. Mégpedig azért, mert ott a páncélvédettségnél sokkal többet ér a mozgékonyság, egyszerűen a legtöbb CW-ző klán nem viszi az IS-4-et, ha heavy-t visznek, van sokkal alkalmasabb is. Szóval aki CW tankra hajt, az rossz helyen kopogtat.

Aki viszont randomban játssza ideje nagy részét, annak meleg szívvel ajánlom. Nem egy népszerű tank, kevesen játszanak vele, ez pedig szerintem a rossz híre miatt van. Elkönyvelték már, hogy nem elég jó tízes szinten, azok sem kezdenek bele, akik előtte esetleg gondolkodtak rajta, elolvasva pár hazai és külföldi fórumot. Nekem ugyanilyen kétségeim voltak vele, de belevágtam és az egyik kedvenc tankomat kaptam meg a játékban. Legszívesebben azt mondanám, hogy mindenkinek ajánlom, aki szerint nem olyan jó tank, de még nem ment vele egy kört sem, a pozitív csalódás nagyon jó érzés :)

Komolyra fordítva a szót, ahogy az ág többi tagját, ezt is elsősorban a közelharc kedvelőinek javaslom, mivel a közeli pofozkodással hozhatjuk ki belőle a legtöbbet. Áttolni egy oldalt kiválóan alkalmas, csak úgy, mint egy-egy kulcspont megtartására míg odaér a segítség, ennél fogva nagyon nagy hatással lehetünk a csatára. Mivel randomban nem lő mindenki arannyal, elképesztő mennyiségű sebzést nyelhetünk el, nekem az elszenvedett/blokkolt sérülés aránya általában egál körül mozog, vagyis annyit nyelek el átlagban, mint amennyit bekapok, ez azért sokat elárul a tank randomban betöltött szerepéről és értékéről. Sokszor meglepődök, hogy mennyire sokoldalú tud lenni, összességében szerintem nagyon jó tank.